Het 4 seizoenen Jaarverslag 2018

Dagbesteding voor mensen met een doel

Dorpsstraat 35,

6097 AL  Heel.

Telefoon: 0475 573110

Email: nicosnellaars@de2dekans.com

Website: www.de2dekans.com

Voorwoord

2018; geen jaar van grote veranderingen maar een mooie uitbreiding van het aantal mensen die in De 2 de Kans zijn komen werken.

Deze toename is wel een verandering die vraagt om nieuwe afspraken, wennen aan elkaar en elkaar leren kennen en een goede taakverdeling.

Daar zullen we in 2019 samen nog een weg in moeten vinden.

Inmiddels werken we samen met Koraalgroep, Care₊, Elivagar en op basis van PGB.

Maar ook onze vrijwilligers Hans, Suzan, Gwen en Cornel hebben het afgelopen jaar weer hun inzet getoond, waar we erg blij mee zijn.

Dit jaar ben ik als ZZP-er samen met Marloes een VOF aangegaan.

Zo hebben we een nieuwe folder gemaakt die in de Winkel verkrijgbaar is.

In 2018 is de winkel wederom druk bezocht en komen veel klanten van heinde en ver om De 2 de Kans te bezoeken. We krijgen op allerlei manieren complimenten voor ons werk en op de zichtbaar mooie Kringloopwinkel. Ook via de Kringloop app.

Het grote aanbod aan spullen dat gebracht wordt met soms mooie juweeltjes maakt dat we onze winkel met “Goed Zooi” kunnen inrichten.

Natuurlijk dank aan alle mensen die ons bijna dagelijks verrassen met uiteenlopende spullen!

De Zomermarkt en de Kerstmarkt waren dit jaar onze Highlights.

Kortom; het is een mooi jaar geweest waarin we de vruchten mogen plukken van

7 jaar investeren, hard werken maar vooral met veel plezier!

Inleiding

Ons Jaarverslag is een 4 seizoenen verslag geworden en leggen we de aandacht op tal van activiteiten rondom de dagbesteding en natuurlijk de Winkel.

In de winkel zelf hebben gedurende het hele jaar allerlei veranderingen plaats gevonden.

De zolder is opgeruimd en kan als opslag gebruikt worden voor de paas-, zomerspullen, Halloween enz.

De bovenverdieping is omgetoverd tot een plek waar Spullen uit de oude Doos te vinden zijn.

In de Wereldhoek staan de boeken centraal en daar drinken we koffie en gebruiken we samen onze lunch.

Ook dit jaar hebben we onze kwaliteitseisen zoals de BHV, BIG registratie weer op orde gehouden.

Veel Leesplezier!

Nico & Marloes

Winter: 21 december 2017 t/m 20 maart 2018

De laatste inkopen voor de Kerst worden gedaan en de schappen in de Zoekhoek worden steeds leger. De winkel sluit na een zeer geslaagde en druk bezochte Kerstmarkt haar deuren op zaterdag 23 december 2017 voor een welverdiende vakantie. Het sneeuwt nog eens flink voor de Kerst maar een witte Kerst zit er ook dit jaar niet in. De dagen erna tot in het nieuwe jaar zijn donker en grijs.

Op 3 januari 2018 gaan de deuren van De 2 de Kans weer open.

En in het nieuwe jaar krijgen we twee ouderwetse stormen met her en der flinke schade in Nederland.

Bij de 2de januari storm blaast Mr. Wind ook weer een rolluik bij de winkel uit zijn geleiders en wordt er een steviger nieuw rolluik geplaatst.

De vakantiegangers (kerstvakantie) bezoeken maar wat al te graag de winkel en ook de eerste vaste klanten zijn er weer en begroeten ons met de beste wensen.

Ondertussen zijn we samen volop in de weer om de Kerstspullen op te ruimen.

De Zoekhoek is tijdelijk gesloten om op ons gemak alles op te ruimen. De bus rijdt met bananendozen vol Kerstspullen regelmatig op en neer naar de opslag in Horn.

Ook de winkel verandert weer in een gewone Kringloopwinkel. De bovenverdieping wordt druk bezocht en zien we dat de 1ste spullen uit de oude Doos verkocht worden.

Het jaarverslag 2017 is digitaal terug te vinden op onze website. De papieren versie wordt in januari in een redelijke oplage geprint en uitgedeeld of verzonden.

De website krijgt op 8 januari een andere indeling en de informatievoorziening komt de komende tijd meer te liggen op de dagbesteding en re-integratie mogelijkheden.

Met vereende krachten kunnen we de Zoekhoek weer openen op 13 januari.

Hoewel nog niet alles op orde is, kunnen de Carnavalisten op zoek naar hun uitdossingen voor het feest dat komen gaat. Twee etalages spelen daarop in.

17 januari komt er iemand proef draaien die interesse heeft om in De 2 de Kans te komen werken.

José komt op de 23 ste een sessie Klankschalen geven voor de aanwezige medewerkers in De 2 de Kans. Een unieke ervaring en een ieder beleeft het op zijn eigen manier veelal in positieve zin.

Twee medewerkers werken samen aan een creatieve versiering voor het naderende Carnaval.

Op 14 februari is het Valentijnsdag en wordt een tafel versierd waar allerlei spullen liggen die symbool staan voor de liefde!

De schaatsen kunnen in februari uit het vet en veel schaatsen in de winkel verwisselen van eigenaar. Met een stevige oostenwind wordt polaire kou naar ons geblazen en dus is het ouderwets winter alleen zonder sneeuw.

In Zuid Korea beginnen op 9 februari de Olympische Winterspelen die op 25 februari succesvol eindigen voor de Nederlandse sporters.

Nico en Marloes genieten begin Maart van een vakantie en wordt de winkel door de collega’s open gehouden.

Hierna gaat de Winkel weer eens op de schop en worden tal van zaken verplaatst zonder dat de klanten de weg kwijt raken.

Lp’s, boeken, Dvd’s, glaswerk, autootjes en allerlei hebbedingetjes zijn gewild bij de meeste klanten. Ook de bovenverdieping met vintage spullen weet men te vinden nadat we een duidelijke richtingwijzer hebben geplaatst.

• IMG_20181026_132900
  • IMG_20171213_122104
  • IMG_20171213_122304
  • IMG_20171213_121125
  • IMG_20171213_122535
  • IMG_20181024_111134_1
  • IMG_20180627_113118
  • IMG_20171213_122318
  • IMG_20171213_122003

Half maart bezoeken we samen de Kringloopwinkel Maasland in Maaseik.

Lente; 21 maart t/m 20 juni 2018

21 maart begint niet alleen de lente maar gaan we ook naar de stembus maar nu voor de gemeenteraadsverkiezingen.

De zwaluwen vliegen in april in grote getallen dit jaar bijna de winkel binnen en regelmatig moet de oploop naar de winkel ontdaan worden van de vogelpoep.

In het weekend van 31 maart en 1 april is het Pasen. Een klein assortiment aan Paas artikelen fleurt de winkel voorafgaand aan het paasweekend op.

Woensdag 25 april gaan we met zijn allen naar 3 Kringloopwinkels in Druten, Beneden - Leeuwen en Beuningen om ook eens op een andere plek rond te struinen en ideeën op te doen.

Bij Meneer Vos in Nijmegen eten we een heerlijke lunch. Dit is een lunch café waar mensen met een beperking werkzaam zijn.

27 april Koningsdag is de winkel gesloten en kleurt Nederland Oranje.

De meidagen breken aan dus herdenken we de oorlogsslachtoffers, vieren we onze bevrijding, Moederdag, Hemelvaart en Pinksteren. Ook wij maken ons op voor de zomerdagen en natuurlijk de vakanties.

28 mei bezoeken we de Kringloopwinkel Petit Beurs in Posterholt waar we hartelijk worden ontvangen.

Het weer in de lente is al zeer zonnig geweest, maar nog niets vergeleken bij de droge, zonnige en soms zeer warme zomer die nog komen zal.

Het WK voetbal vindt dit jaar in Rusland plaats en begint op 14 Juni.

Zomer; 21 juni t/m 20 september 2018

Voor zondag 24 juni krijgen we een uitnodiging om een stand in te richten op het Duurzaamheidsfestival in Heythuysen, Gemeente Leudal. Op deze markt laten bedrijven en organisaties zijn hoe het anders kan.

Suzan, Marloes, Nico en Hans bemensen die dag de stand. Bekendheid was voor ons belangrijker dan de verkoop van spullen. Ook wij proberen duurzaamheid op allerlei wijze toe te passen binnen ons bedrijf als Kringloopwinkel.

Zomermarkt Heel 25 juli 2018

Op een redelijk zonnige dag met een aangename temperatuur is het weer ouderwets gezellig druk in de winkel.

De kraampjes voor de winkel zijn deze keer weggelaten omdat de winkel zelf meer aantrekt om naar binnen te lopen.

Met z’n achten werken we samen om alle spullen weer een nieuwe eigenaar te geven en genieten we na afloop van friet en een snack.

23 juli hebben we met z’n allen een overheerlijke Barbeque in de achtertuin van Suzan. Een goed idee; dus zo gezegd, zo gedaan!

Waar Nico chef-kok is, Marloes en Suzan voor alle andere heerlijke hapjes en drankjes zorgen.

Maar voor de liefhebbers is er ondanks de warmte de sportzomer. Voetbal, tennis en wielrennen live op tv.

De maanden juli, augustus en september zijn uitzonderlijk warm, zodat op de heetste dagen van deze zomer de winkel soms gesloten is.

Ook wordt er regelmatig ijs gegeten of een terrasje gepikt.

Ook neemt iedereen op gezette tijden wel even vakantie maar blijft de winkel  gewoon open omdat we elkaar kunnen aflossen.

Op 18 augustus trouwt een van de medewerkers en worden we met zijn allen uitgenodigd om dit heugelijke feest mee te vieren met muziek, drankjes en afsluitend een heerlijk en goed verzorgd koud buffet. Dank je wel beiden voor de mooie en gezellige middag.

Marloes en Suzan worden begin september geïnterviewd door het vrijwilligersblad  “Klik” van de gemeente Maasgouw.

De winkel is een mix van nieuwe – en tweede hands (2de Kans) spullen die te koop worden aangeboden

Marloes is 58 jaar en vertelt: Ik ben nog altijd werkzaam in de zorg en doe ernaast dit werk.

De 2de Kans is opgezet vanuit de filosofie dat iedereen een nieuwe kans verdient en moet kunnen krijgen. Hier kunnen mensen met hun mogelijkheden en vaardigheden experimenteren, leren maar vooral ook een leuke, gezellige en zinvolle dagbesteding zelf vormgeven. De mensen die hier werken zijn cliënten van verschillende organisaties in de zorg, die hier als vrijwilliger komen

Ook Suzan, 67 jaar, komt uit de zorg en werkte 46 jaar bij Daelzicht. “Na mijn pensionering had ik tijd om mijn huis op te ruimen. Spulletjes die nog goed waren vond ik jammer om weg te gooien. Zo kwam ik in contact met De 2de Kans.
Voor oudere mensen uit het dorp is dit ook een ontmoetingspunt. Bij een kopje koffie is het gezellig bijkletsen. Verder is er veel aanloop van mensen die spullen komen brengen.
Het valt hen niet op dat hier mensen werken met een handicap. De dames blijven zo veel mogelijk op de achtergrond en laten deze vrijwilligers alles, als het even kan, zelf doen.

Herfst; 21 september t/m 20 december 2018

In oktober maakt de PR ladder buiten plaats voor een opgeknapte oude fiets. Vier medewerkers maken er een prachtig nieuw uithangbord van dat voor de winkel tegen de plataan wordt gezet. Ook maakt een van de medewerkers een mooie diapresentatie op de computer met allerlei mededelingen.

De Dorpsstraat in Heel wordt opgeknapt, worden er bloembakken gemaakt en verschijnen op diverse plekken gemarkeerde parkeerplaatsen.

Zo ook voor onze winkel.

De herfstvakanties zijn weer begonnen en merken we in de winkel dat toeristen uit het hele land ons bezoeken. De complimenten blijven dan ook binnenstromen dat alles zo keurig gesorteerd en schoon is.

Op maandag 22 oktober gaat de Zoekhoek tijdelijk voor anderhalve week op slot.

Deze wordt omgetoverd tot Kerstmarkt die op donderdag 1 november zijn deuren opent.

In het weekend van 27 op 28 oktober zetten we de klok een uurtje terug en gaat de wintertijd in.

31 oktober: Halloween! Ook de etalage en bij de ingang kan Halloween u niet ontgaan.

En dat het al snel kouder wordt, merken we meteen want de laatste paar dagen van oktober komt de temperatuur niet meer boven de 10 graden uit.

Spanje maar ook de Alpen en de Ardennen krijgen de eerste sneeuw van dit jaar.

Kerstmarkt in opbouw:

Als de Kerstmannen en dozen uit de loods tevoorschijn komen, weten we dat Kerstmis er aankomt en de Kerstmarkt wordt samen opgebouwd in de Zoekhoek.

De eerste dagen is het al een drukte van jewelste en vliegen de eerste kerstspullen  de deur uit.

Natuurlijk is het eerst nog Sinterklaas maar het aanbod van Sinterklaas artikelen is beperkt in de winkel. Een hoekje in de Zoekhoek wordt ingericht met Sinterklaas spullen en een etalage wordt aangekleed in de sfeer van Sinterklaas.

Op 10 november brengen een 8-tal vrijwilligers van Kringloopwinkel Petit Beurs uit Posterholt een tegen bezoek aan onze winkel. Ze worden met koffie, thee en cake ontvangen nadat ze eerst in de winkel rond gestruind hebben.

De 11 de  van de 11 de  barst in Limburg het Carnaval los en vieren we Sint Maarten.

Op 13 november begroeten we een nieuwe stagiaire van de opleiding in Sittard die tot half juli 2019 blijft.

Ondanks de pracht en praal van de Herfstkleuren gaan de temperaturen langzaam naar beneden en ook wordt het ruitenkrabben bij de 1ste lichte vorst. De platanen in de dorpstraat en voor de winkel verliezen hun grote bladeren.

Op zaterdag 24 november komt de Sint per boot op een regenachtige en koude dag in Heel.

Eind november verandert 1 etalage in “design” kerstsferen met een heuse kroonluchter en grote Kerstmannen staan in 2 etalages aan beide zijde van de winkeldeur. De verlichting aan de buitenzijde van de winkel wordt opgehangen en zo straalt De 2 de Kans op allerlei mogelijke manieren in de Dorpsstraat.

Woensdag 5 december worden de klanten begroet door twee Pieten die pepernoten uitdelen aan de klanten.

Vrijdag 7 december is de Kerstmarkt van Koraalgroep op de Piahoeve op het terrein van St. Anna en zijn wij, net als afgelopen 3 jaar, aanwezig met een stand vol kerstspullen en andere hebbedingetjes. De knuffels in De 2 de Kans kraam zijn een publiekstrekker maar ook de puzzels verkopen dit jaar goed.

Een druk bezochte markt op een regenachtige dag mag de pret niet drukken. Vuurkorven, wafels, erwtensoep, diverse kraampjes met uiteenlopende spullen, gezellige muziek, een smid, schapen, friet, snacks en drankjes.

Ook in de winkel zelf is het die dag gezellig druk.

En op zaterdag 8 december zelfs topdrukte! De Sint is vertrokken en ja hoor de Kerstman begint aan zijn inkopen!

10 december komt een eventuele vrijwilliger kennismaken in De 2 de Kans nadat hij het verhaal in het vrijwilligersblad “Klik” van de gemeente Maasgouw had gelezen.

Woensdag 19 december van 12.00 tot 14.00 uur

De jaarlijkse Kerstbrunch samen met alle 17 medewerkers.

De organisatie ligt in handen van Nico en Marloes die ons op deze manier bedanken voor onze inzet in het afgelopen jaar.

Dit jaar een grote groep medewerkers en eten we heerlijk van de diverse lekkernijen die zijn klaargemaakt. Ook krijgt iedereen een passend Kerstpakket.

Kortom een geslaagde Kerstbrunch en hulde voor de organisatie.

En dan begint het nieuwe winter seizoen (groen en zacht weer) op 21 december en maken we ons op voor het nieuwe jaar 2019.

Ook de langste nacht en kortste dag valt op 21 december en de Kerstvrouw deelt kerstkransjes uit aan de klanten.

Zaterdag 22 december 2018 sluit de winkel haar deuren en gaan we genieten van een welverdiende vakantie.

Nawoord

In de nacht van zaterdag 15 op zondag 16 december valt er in het hele land sneeuw die echter weer snel verdwenen is door de naderende dooi op zondag. Tot overmaat van ramp begeeft de bus het en wordt weg getakeld langs de snelweg om later in de week weer gerepareerd te worden. Soms zit het mee en soms zit het tegen.

Dhr. Sam Broens uit Roermond is onze accountant.

v

De huisbank blijft de:

De loods in Horn wordt per 31 december opgezegd omdat we zelf genoeg opslagruimte op zolder hebben.

De ruimte boven waar de spullen uit de oude doos staan, wordt gesloten.

Deze ruimte, gaan we vanwege de uitbreiding van meer medewerkers, weer gebruiken zodat er voor een ieder een prettige en rustige plek is om te werken, knutselen, rusten enz.

De medewerkers van De 2 de Kans wensen iedereen een gezond, duurzaam en goed Nieuwjaar toe.

De 2de Kans: Nico en Marloes

Samensteller: Hans