Dit is een nieuwe pagina.

Jaarverslag 2019

Dagbesteding voor mensen met een doel

Dorpsstraat 35

6097 AL  Heel

Website: www.de2dekans.com

Email: nicosnellaars@de2dekans.com

Mobiel: 06 11330522

Email: marloesdevries@de2dekans.com

Mobiel: 06 11427244

VOORWOORD

Groei:

Dit afgelopen jaar heeft het woord GROEI wel als een rode draad door alle gebeurtenissen en activiteiten heen gelopen.

Het blijft een gaan en komen van spullen in de winkel.

En zijn we nog steeds erg blij met de hoeveelheid aan mooie dingen, van allerlei aard, die gebracht woorden.

Maar ook steeds meer mensen bezoeken onze winkel en het is bij tijd en wijle een gezellige drukte van jewelste.

Ook in het samenwerken met elkaar zijn we gegroeid!

We stemmen elke morgen samen onze taken en werkzaamheden af die kunnen/mogen maar ook gedaan moeten worden.

Hierin mag een ieder aangeven wat voor die dag past. Hoewel dat niet altijd lukt of mogelijk is, kunnen we altijd met veel plezier ons werk doen.

Vele handen maken licht werk! En er is héél wat werk in de winkel!

Onze vrijwilligers Hans, Suzan, Gwen, Harrie, Jop, Mieke en Cornel hebben ons hier gigantisch mee geholpen. Dat hadden we anders nooit allemaal voor elkaar gekregen.

De vele leuke, spontane ontmoetingen in de winkel daar groeien we van.

En in die zin was het een goed jaar voor De 2de Kans met ook de Zomer- en kerstmarkt als hoogtepunt. Maar ook het bezoek van de wethouder, de spullen die we over hebben kunnen nemen van de schoenmaker en de huishoudwinkel/postkantoor. Hier hebben we onze winkel weer mee kunnen verfraaien om alles een mooie en overzichtelijke plek te kunnen geven.

Wij kijken samen op een mooi, plezierig en vooral groeizaam jaar terug!

Nico en Marloes

De start van 2019

Na een groene kerst en Oud op Nieuw zwaaien de deuren van de winkel op 3 januari weer open op een saaie miezerige dag met temperaturen dik boven nul. Er wordt hard gewerkt om alle kerstspullen naar de zolder te brengen en daar op te slaan. De dag van tevoren is er al het nodige voorwerk verricht. Het is blijkbaar brengdagen gezien het groot aantal spullen dat op deze eerste winkeldagen afgeleverd wordt. Ook de etalages worden ontdaan van hun kerstversieringen en andere feestelijke attributen en worden opnieuw ingericht of aangevuld.

De weg naar de zoekhoek wordt tijdelijk versperd met een rek zodat de aanwezige klanten het even met de winkel en de Wereldhoek moeten doen. In de Zoekhoek en platen/dvd/cd hoek wordt driftig een en ander veranderd en o.a. klaargemaakt voor de Carnavals spullen. Op 3 maart a.s. barst het feest immers weer los.

Met veel medewerkers wordt er hard gewerkt op deze eerste dagen in het nieuwe jaar.

Sommige delen van Oostenrijk en zuid Duitsland worden verrast met heel veel sneeuw. Als Driekoningen voorbij is en de temperaturen nog geen winterse vormen aannemen, beginnen we met goede moed aan de tweede week van het jaar.

De derde week van januari laat de winter zich dan echt zien en gaat het vriezen. De eerste marathon op natuurijs wordt gereden in Haaksbergen en de eerste waaghalzen verschijnen op een dun laagje ijs. Met een paar koude nachten en matige vorst verschijnt op 21 januari de bloedmaan aan de nachtelijke hemel.

De volgende dag zetten we in Nederland de eerste stappen in de sneeuw maar de sneeuwlaag is van korte duur en snel zet de dooi weer in.

Na alle drukte in het begin van het jaar kunnen we allerlei klussen afmaken omdat het even een stuk rustiger is.

We nemen in goed overleg met alle betrokkenen afscheid van onze stagiaire. Er komen drie dames kennis maken om te kijken of een vorm van vrijwilligerswerk recht doet aan hun wensen. Een van de dames besluit om haar vrijwilligerswerk in de winkel voort te zetten voor aanvankelijk 2 ochtenden per week.

Van de plaatselijke schoenmaker mogen we onderstaande zuilen overnemen. Zijn schoenenzaak sluit voorgoed de deuren.

Half februari met lenteachtige temperaturen

14 februari: Het is weer Valentijnsdag!

Dé dag om de mensen van wie je houdt extra aandacht te geven.

Ook wij besteden aandacht aan Valentijnsdag in de winkel.

En kunnen mensen hier nog een aardigheidje zoeken.

19 februari: meiden dag

De dames begeven zich vandaag naar de bovenverdieping die inmiddels zo goed als ingericht is. Er wordt geknutseld, make-up/nagellak uit geprobeerd en soep gemaakt.

20 maart: mannendag

De mannen gaan op stap. Spullen ophalen in Geleen en lunchen in Sittard bij lunchcafé Kadetje. Nog een ritje naar Duitsland, even shoppen en Hot Wheels (autootjes)inkopen voor de winkel.

In de nacht van 30 op 31 maart gaat de zomertijd weer in en zetten we de klok een uur vooruit.

APRIL

In deze maand maken we kennis met een vakantiehulp die reageert op onze vraag naar een weekend- en vakantiehulp. Deze vraag hebben we via een publicatie in de winkel en ons netwerk uitgezet.Er melden zich later nog twee jongeren aan.

10 april:

Paasbrunch op de bovenverdieping verzorgt door Nico en Marloes die ons trakteren op een goed gevulde tafel met broodjes, beleg, paasbrood, eieren en een pasteitje.

Tijdens de paasdagen schijnt de zon overvloedig met heerlijke lenteachtige temperaturen.

27 april is Koningsdag en deze verliep koud, nat en is de winkel gesloten.

MEI

De temperaturen zijn half mei nog niet echt aangenaam en verrassen de IJsheiligen, 11 t/m 15 mei, ons nog met af en toe een graadje nachtvorst

Na een week kennis maken in de winkel start 11 mei de nieuwe stagiaire van de opleiding De Leeuwenborg in Sittard.

Op maandag 27 mei stappen we met z’n allen om vijf uur in de bus of auto om samen uit te gaan eten bij restaurant Atlantis te Nederweert met een overvloed aan gerechten en dranken.

Onze fooienpot is inzet voor deze gezellige avond!

Met het lange Hemelvaart weekend voor de deur sluiten we de winkel op

30 mei voor een paar dagen vrijaf.

JUNI

Voordat we de winkel op maandag 3 juni weer openen, hebben we het eerste hete weekend alweer gehad met temperaturen rond de 30 graden.

Na de hitte van het weekend tapt het weer uit een ander vaatje op 4 en 5 juni en stormt het met flinke schade op verschillende plaatsen in het land.

Nieuwe openingstijden:

De komende 3 zomermaanden is de winkel ook op maandag van 11.00 tot 16.00 uur geopend.

Ook de rest van de week houden we de deuren tussen de middag geopend. Dit op voorstel van de medewerkers.

Klussen:

Door de winkel heen worden zaken in juni en juli aangepast, vervangen of gerepareerd door onze handige klusjesman Harrie uit Brabant. In het bijzonder de stevige roeden voor de gordijnen bij de etalages zijn een aanwinst. Ook komt er een nieuwe lift naar de zolder en worden de rolluiken met balken verstevigd zodat een storm de rolluiken niet uit zijn voegen kan blazen zoals eerder is gebeurd. Verder komt er bij de trap naar de bovenverdieping en het trapje naar de wereldhoek stevige grepen voor de mensen die minder goed ter been zijn.

JULI

15 juli bezoekt ons een adviseur praktijkleren, zorg-welzijn en sport, van de SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven)  na aanleiding van de uitbreidingsaanvraag die door ons is gedaan.

17 juli ontvangen we van de SBB het bericht voorde erkenning van:

·        Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen niveau 4

·        Verkoper niveau 2

·        VMBO-Boris

Boris helpt jongeren met een beperking aan een baan

Jaarlijks ronden tienduizend jongeren hun onderwijsloopbaan af zonder startkwalificatie. Niet vanwege schooluitval, maar vanwege een fysieke, psychische of sociale beperking. De Boris-aanpak van het SBB laat zien wat zij waard zijn.

Hoe krijgen we het voor elkaar dat mensen met een beperking volwaardig kunnen meedoen aan de samenleving en een plek vinden op de arbeidsmarkt? In ieder geval niet door hun beperking centraal te stellen. Als we af willen van het onderscheid tussen groepen mensen, moeten we ook af van de verschillende benaderingen die we op hen toepassen. We gaan dus niet een heel nieuw systeem voor hen optuigen, maar maken gebruik van de infrastructuur die er al is. Dat is, in een notendop, de ontstaansgeschiedenis van de Boris-aanpak, die leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en Praktijkonderwijs (PrO) helpt bij het vinden van een geschikte baan. De aanpak is gebaseerd op de systematiek van werkend leren in het middelbaar beroepsonderwijs (MBO).

Juli kent ook zijn hittedagen met temperaturen dik boven de 30 graden en relatief weinig regen. De droogte zorgt ook dit jaar weer voor problemen in sommige delen van het land.

Terwijl de temperaturen steeds verder oplopen in de laatste week van juli tot boven de 40 graden sluiten we de winkel voor een paar dagen. Wie gaat er nou kringlopen met een dergelijk extreme temperatuur?

Koraalgroep houdt in juli op haar terrein in Heel voor cliënten, naastbetrokkenen en andere belangstellenden een week lang in een grote tent een zomerfeest.

Daelzicht opent in de voormalig pand van Electro Scheepers op het Wilhelmina plein in Heel het Atelier Pikas-zo. In combinatie met dagbesteding waar je spullen kunt kopen die door cliënten worden gemaakt.

Ook nieuw dit jaar in onze winkel drie vakantie/weekendhulpen (jongeren) die ons afwisselend helpen bij de vele werkzaamheden in de vakantieperiode.

Enkele medewerkers maken vakantieplannen en trekken er op uit of hebben verhuisplannen.

Vernemen we dat het pand naast ons verkocht is en er bedrijfsactiviteiten gaan plaatsvinden.

AUGUSTUS

Begin augustus is het aangenaam zomerweer en vanaf 4 t/m 7 augustus neemt iedereen even vrijaf en sluiten we de winkel voor een paar dagen.

Op 15 augustus 1969 begint het legendarisch geworden popfestival Woodstock nu 50 jaar geleden. De drie dubbele LP van het concert was ook terug te vinden tussen onze Lp’s in de winkel.

18 augustus

Natuurlijk is er weer op deze zondag de Zomermarkt in de Dorpsstraat in Heel. Nico en Marloes hebben de dagen voorafgaand aan de zomermarkt de winkel gerestyled, flink gepoetst en alles gezogen.

Op de dag zelf zijn we met 9 mensen in de winkel om alles in goede banen te leiden. De zelfgemaakte kaarten worden door een medewerkster aan de man gebracht en zijn er nog allerlei andere klusjes te doen om de klanten te helpen.

Hebben we de afgelopen 8 jaar over het algemeen goed weer gehad met de Zomermarkt komen de weersvoorspellingen uit en regent het tot 13.00 uur behoorlijk.

We worden verrast met een “nieuwe medewerker” die door Marloes is aangekleed en bij de ingang van de winkel wordt neergezet. Het voordeel van regen is dat ook de hoeveelheid paraplu’s deze dag Om half elf is iedereen aanwezig en starten we de dag met koffie/thee en appelgebak. Desondanks hebben we mazzel en wordt het ’s middags gelukkig droog en stroomt de Dorpsstraat en de winkel vol met mensen. Maar voor het zover is doen we ons ’s middags nog te goed aan belegde broodjes.

Als we om vijf uur de winkel dicht gaat, sluiten we de dag af met een overvloed aan heerlijke Chinese lekkernijen. En kijken we ondanks het slechte weer van ‘s morgens terug op een geslaagde dag.

Tenslotte worden we verrast met allerlei spullen van een collega ondernemer. Zij heeft haar pand verkocht en veel spullen van de zolder gehaald om te koop aan te bieden op de zomermarkt.

De spullen die niet verkocht zijn, mocht Nico de andere dag ophalen. Daar zaten nog juweeltjes bij uit vervlogen tijden. Oude opscheplepels, ansichtkaarten van het oude dorp die in setjes verkocht worden, prachtig servies etc. etc.

Ook kregen we dit schaaltje. Wie herinnert zich dit nog?

Kortom verrassend!

SEPTEMBER

De winkeltijden worden per 1 september weer aangepast.

Dus ’s maandags de hele dag gesloten maar wel dagbesteding.Ook tussen de middag hebben we een uur pauze en gaat de winkel op slot.

Zodat iedereen rustig zijn boterham kan eten en even tijd heeft om zelf iets te doen.

Iedereen heeft zijn of haar steentje bij gedragen tijdens de veranderende openingstijden en de vele klanten, toeristen en fietsers geholpen die de winkel een bezoek hebben gebracht.

We kijken met een tevreden gevoel terug op de afgelopen 3 maanden.

De maand september is vooral druk omdat veel mensen veel spullen komen brengen en Nico met medewerkers spullen ophaalt waardoor het magazijn met enige regelmaat vol staat en er soms geen doorkomen meer aan is.

Maar géén klagen, wij zijn er blij mee!

VISTA college

VISTA college is een nieuwe naam in Zuid-Limburg, maar zeker geen nieuwkomer. Een gevestigde mbo onderwijsinstelling die in 2019 is voortgekomen uit de fusie tussen Arcus College en ROC Leeuwenborgh.

2 stagiaires beginnen aan hun officiële stage waar we in juli de erkenning van de SBB voor hebben gekregen.

In de week van 14 t/m 21 september vieren we 75 jaar bevrijding en vooral in Limburg, Brabant en Gelderland wordt dit groots herdacht, zoals de slag bij Arnhem Market Garden.

In de winkel is in de Wereldhoek een groot aantal boeken hierover terug te vinden.

Kortom iedereen is weer super actief.

OKTOBER

4 oktober is het Wereld Dierendag:

5 Oktober: Nationale Kringloopdag

De Nationale Kringloopdag wordt georganiseerd door de Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN) en alle 100% Kringloopwinkels.

De Nationale Kringloopdag is op iedere eerste zaterdag van oktober.

Een goed moment dus om eens lekker te gaan kringlopen. Wie weet wat voor schatten je vindt!

Volgens Leonie Reinders van BKN is een bezoek aan een kringloopwinkel een duurzaam uitje. Veel mensen worden steeds bewuster van goed omgaan met de planeet en het milieu.

Het aantal kringloopwinkels groeide in 2017 met 7 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor het derde jaar op rij groeit de branche

Ook wij mogen ons verheugen op de toename van het groot aantal bezoekers die onze winkel weten te vinden.

Zijn we blij met de spullen die gebracht worden en zo een 2 de Kans krijgen.

Maar in het kader van de duurzaamheid nemen we niet alles meer aan omdat wij anders de spullen moeten afvoeren en hier zijn soms (hoge) kosten mee gemoeid.

We richten ons nu voornamelijk op Klein Goed zoals ook in de winkel te koop is.

12 oktober wordt in de keuken een nieuw aanrechtblad geplaatst en komt er een nieuwe kassa.

Soms is vernieuwing nodig!

14 oktober gaan we met een hele club op stap naar Maarheeze, dit op uitnodiging van klanten die hun hele huis met tal van vintage spullen hebben ingericht.

Hier worden we hartelijk ontvangen met koffie, fris en gebakjes. Enthousiast wordt ons verteld hoe de hele verzameling tot stand is gekomen en krijgen we een rondleiding door het hele huis en de tuin. Een leuke morgen en mooie spullen gezien.

In Budel zijn we samen gaan eten bij Restaria Kom us aan.

En als afsluiting nog een kijkje genomen bij Verderest Kringloopwinkel & Werkplaats

Eind oktober brengen ze zelf nog een hoop spullen naar de winkel die ze opgeruimd hebben.

Uiteindelijk vinden deze spullen ook een plek in de winkel voor de verkoop.

21 oktober

Op maandag 21 oktober bezoekt wethouder Carla Peters (rechts op foto) en beleidsmedewerkster Lily-Anne Bruijnzeels, Beleidsmedewerker Sociaal Domein (links op de foto)van de Gemeente Maasgouw ons. Om half tien zitten we gezamenlijk aan de koffie. Het is een interessant en informatief bezoek waarin een ieder zijn verhaal kwijt kan.

Reactie van de wethouder zelf:

Wij hebben de foto met onderstaande tekst op onze gemeentelijke LinkedIn account geplaatst.

“Maatwerk in de kringloopwinkel

Wethouder Carla Peters bezocht deze week kringloopwinkel De 2de Kans in Heel.

Deze winkel is een goed voorbeeld van kleinschalige arbeidsmatige dagbesteding. De medewerkers voeren hier werkzaamheden uit die passen bij hun interesses en mogelijkheden. Ze krijgen daarbij begeleiding van professionals en zorgvrijwilligers.

De wethouder vond het leuk om eens een kijkje te nemen in de winkel en te praten met de enthousiaste medewerkers, waarvan de meesten er al meer dan vijf jaar werken.

21 oktober t/m 1 november

Voordat alle spullen met de lift van de zolder zijn gehaald en de spullen uit de Zoekhoek een plek hebben gekregen in de winkel, magazijn of tijdelijk worden opgeborgen,kan langzaam begonnen worden om de Zoekhoek om te toveren in de kerstmarkt 2019.

NOVEMBER

Scheepers Huishoud- en Cadeau Artikelen/ Postkantoor in Heel sluit haar winkel op 1 november. En brengt nog een groot deel van haar leuke spullen naar de winkel. Deze krijgen voorlopig een plaats in het magazijn. En kunnen we een deel van de winkelrekken over nemen om in onze winkel te zetten.

Post NL handelingen worden overgenomen door boekhandel Pages.

Op 1 november is het Allerheiligen en in onze winkel gaat de kerstmarkt open na 14 dagen hard werken en nadat bijna alle kerstspullen van de zolder gehaald zijn.

Als uitvloeisel van het bezoek van de wethouder, wordt de vraag bij ons neergelegd, of wij plaats hebben voor mensen die mogelijk in de winkel werkervaring kunnen op doen en dagstructuur vinden.

Vanuit de MER (Maasgouw, Echt, Roerdalen) gemeenten heeft de WMO consulent contact met ons opgenomen om te bekijken wat de mogelijkheden zijn om mensen vanuit de participatiewet in de winkel te laten werken.

De maand november verloopt relatief koud, met soms nachtvorst en gaan de strooiwagens weer de weg op vanwege de gladheid. Ook zijn er een aantal mistige dagen. Tot half december kenmerkt het weer zich herfstachtig. De donkere dagen voor kerst.

DECEMBER

Begin december wordt het besluit genomen om vanaf 1 januari 2020 de winkel op zaterdag te sluiten.

Op deze manier kunnen we meer tijd en aandacht op de andere dagen aan de dagbesteding geven.

De winkel is het middel om de dagbesteding vorm en inhoud te geven en geen doel op zich.

Dit jaar krijgt ook de Sint voor het eerst een prominent plekje in de winkel. Zo zijn er allerlei schoen cadeautjes en dingen voor het maken van surprises te vinden.

De advent is in het christendom de benaming voor de aanloopperiode naar kerstDe naam advent komt van het Latijnse woord adventus, dat komst betekent. En tellen ook wij langzaam de laatste weken af en kijken we allemaal uit naar de komst van de Feestdagen en de Kerstvakantie.

Ondanks de wat meer prijzige authentieke kerstballen worden ook deze met grote regelmaat verkocht. Onze klusjesman heeft een handje geholpen om de winkel ook buiten te versieren en van licht te voorzien.

Kortom het is feest in de winkel en daarbuiten!

13 december kerstmarkt

Ook dit jaar zijn we op uitnodiging van de Koraalgroep aanwezig met een vrolijk opgetuigde kraam en een paar medewerkers op de kerstmarkt van Sint Anna op het terrein van de Piahoeve in Heel.

18 december:

DE KERSTBRUNCH

Houden we samen onze Kerst brunch en sluiten we tussen de middag de winkel 2 uurtjes om rustig te eten en elkaar prettige feestdagen te toe wensen.

Ditmaal is er chinees en smaakt het ons goed.

Marloes houdt ook namens Nico een korte speech. Een ieder wordt bedankt voor de inzet en de fijne samenwerking die ook in 2019 weer aanwezig is geweest. Hierna wordt de eindejaar attentie aan iedereen uitgereikt.

De   Kerstman kan met een zeer tevreden gevoel terugzien op een geslaagde kerstmarkt   in de winkel met veel klanten en een vrolijke sfeer waarvan we genoten   hebben.

21 december we onze winkel tot 2 januari 2020

(Kerstvakantie)

We wensen een ieder een gezond, duurzaam, plezierig en succesvol nieuw jaar toe.

De 2de Kans: Nico en Marloes

Samensteller: Hans